Σημαντική είναι η ιεραρχία στην οικογένεια. Η ανατροπή της ηγεσίας -που είναι απαραίτητη-
διαταράσσει τις ισορροπίες. Δηλ. είναι αρχηγοί τα παιδιά,κι έτσι «το ένα φέρνει το άλλο».
Η ιεραρχία έχει την καλή και την κακή πλευρά.
Οι κανόνες ,να είναι λογικοί και όχι δυσλειτουργικοί εκτός εποχής.Δημιουργία καλών συνθηκών,
εορτών,εκδρομών που κρατάει ενωμένη την οικογένεια και φτιάχνει κοινές εμπειρίες, κοινή πορεία.
Προστασία του φυσικού χώρου(μπαινοβγαίνουν οι «εκτός» άνευ ορίων και παρεμβαίνουν).
Προστασία ιδιωτικής ζωής ,δόμησης χρόνου,περιουσίας κλπ.
Ανοιχτά όρια στην οικογένεια για ανταλλαγή πληροφοριών ,ανοιχτά συστήματα λοιπόν ,για επικοινωνία.
Τα ημίκλειστα συστήματα δυσλειτουργούν.Μετανάστες πιθανόν ανήκουν στην κατηγορία αυτή.
Όρια ενδοοικογενειακά.
Πολλά» εγώ»και υποσυστήματα γονέων-συζύγων.
Υποσυστήματα αδελφών.
Τα όρια μπορούν να είναι σαφή ,διάτρητα ή και ασαφή, ή κλειστά.(Ο ένας δεν ξέρει τις ανάγκες του άλλου).
Μη διαφοροποιημένες οικογένειες-άνευ ορίων- ο ένας μέσα στον άλλον.Υπάρχει πιθανότητα ψυχοπαθολο-
γίας σ αυτές τις οικογένειες.
Δημιουργία»τριγώνων» .Πατέρας -κόρη
μητέρα-γιός Συμμαχίες
Δύο δυσλειτουργίες μπορούν να δημιουργηθούν από την διαταραχή ορίων.
1. Παιδί «αποδιοπομπαίος τράγος» (περιθωριοποίηση) αλλά και συνοχή γύρω από ένα πρόβλημα,αντί
διάλυσης.
2.Παιδί που γίνεται υπεργονιός (κατάθλιψη ,δυσκολία σε ομότιμη σχέση).
Μπορεί να γίνει «σατράπης»επειδή οι γονείς ,δεν μπορούν να αποφασίσουν.Ο ρόλος των ορίων ωστόσο,
είναι αυτός της εξισσορόπησης. Αρχή ; Συστηματική προσέγγιση της επιθυμητής συμπεριφοράς.
Σταθερότητα
Συνέχεια
Συνέπεια.
Τα όρια πρέπει να είναι ξεκάθαρα ,αλλά και ευέλικτα όχι άκαμπτα.
Στόχοι;
Να εξασφαλίζουν, την ασφάλεια
το ευ ζην
την σταθερή πορεία προς την ωριμότητα. Σημ. Δημιουργεί ασφάλεια στα παιδιά ,η ύπαρξη ενός μέντορα.
Επίσης τα παιδιά με όρια έχουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Διότι δεν έχουν ακόμα εδραιώσει δομές, ώστε να
μπορούν να διαχειριστούν το»χάος».
Διερεύνηση- Τι είναι αυτό που σ’ αρέσει σ’ αυτήν την παρέα;
Οι παρέες δεν είναι τυχαίες.Επίσης να υπάρχουν φυσικές συνέπειες, όχι τιμωρίες.
Υπόγεια κατεύθυνση από τους γονείς ,δημιουργεί σπάσιμο ορίων και έκρυθμη κατάσταση.(βία στους γονείς,
αλκοόλ,ουσίες) μόλις πετύχει σε σχολές.
Χαρακτηριστικά που απαιτούνται ,είναι ο αυτοέλεγχος,αλλά και διαπροσωπικές ικανότητες επίλυσης προβλημά-
των.
Αποφεύγουμε έλλειψη σεβασμού και συμφωνίες/συμβόλαια.
Και μη ξεχνάμε
Ελευθερία και υπευθυνότητα πάνε μαζί.
Ωστόσο σημαντικό ,να είναι επαρκές το συναισθηματικό απόθεμα του γονέα.